iklan lagi

Pages

Monday, November 8, 2010

hukum alam..hitam putih kehidupan

apa yg aku nak ceritakan kali ni,pengalaman aku sebagai wanita,isteri dan mama pada cuti deepavali yg lepas...

entah mana silapnya..antara sedar atau tidak..telah tercetus sati situasi yg tidak enak antara aku dan dia...antara kami ada yg buat onar..kalau bukan aku, dia....dan begitulah sebaliknya...
puas sudah aku berendam air mata...bermonolog sendirian...berskrip sorg2...seksanya..
sementara dia pula,diawal cerita seakan memberi 1001 alasan...1001 drama..akhirnya,aku yg kacau...

sedang aku melepaskan kekecewaan dgn menitiskan air mata...si manja menegur "mama sedih ke?"..aku diam.."mama nangis ke?"..diam lagi..."eee..nangis mcm budak kecik..jgn nangis nanti kucing datang tangkap mama"...x tertahan geli dihati...senduku bertukar menjadi gelak manja..sikecik kucium bertalu2..apalah yg sikecil yg br 3 thn faham tentang hati...tentang kecewa..tentang hidup!

cuba kulari dari kecewa..cuba ku bawa diri mencari damai...x smpai 100 meter aku melangkah..hp ku berdering..ku tekan button answer tanpa bersuara...terdengar suara kecil abg long.."mama!"kudiam.."mama".kudiam lg..."alah..xdpt"dgr keluhan abg long...hampa..teringat pulak kata2 ank daraku sikakak.."kakak nk ikut mama..kalau jd apa2 pun bwk kakak ye!"mcm tahu2 pula apa ada dlm hatiku..
sampai hati ke aku nak jebak 3 permata hatiku dlm mslh aku dan dia?termenung aku sejenak..bak kata mak dan ayahku...fikir anak2...

mungkin doa ku termakbul...mlm ahad (7hb/11/10) pukul berapa aku x ingat"abg mintak maaf..abg syg isteri abg dan ank2..tak tergamak abg kehilangan keluarga..mgkin ada hikmah apa yg berlaku..sama2 lah kita muhasabah diri mana yg kurang dan salah.abg ngaku ade byk kelemahan..zai pun byk yg perlu diperbaiki"
katanya lagi.."bukn senang abg nk mintak maaf kalau tak betul2 salah..abg ngaku abg salah""abg takut kalau jd apa2 kat keluarga kita..ngeri"aku dicium bertalu2 dan eratnya aku dipeluk..dpn ank2 pulak tu..derang pun mcm paham jek..hanya melihat tanpa tanya itu-ini mcm selalu..(mcm tengok drama samarinda pulak..hehee)

Ya Allah...sebaknya dada..aku dah x snggup nk menipu diri sendiri..memang aku marah,benci,geram dn yg paling teruk,kecewa amt sgt..tp, aku syg..rindu...4 hr kami persiakan masa(aku cuti start hari khamis sbb kakak demam)..hari cutiku berlalu begitu saja tanpa gurau senda sprti biasa..tanpa sakat kacau..die memang kuat sakat aku...tanpa xtvt bersama ank..semua cancell..

demi kasih syg dia selama ni..demi kebaikan2 yg dia selalu beri..pertolongan2 dlm menguruskan rumahtanga..apa je dia x pernah buat nk bentu aku..(masak,basuh kain,cuci pinggan,mop lantai,menyapu,vacuum..buat susu ank,cuci berak ank,jaga ank..x terhitung rasanya)..ah, segala2nya..
dan... yg paling penting demi anak2...biarlah aku jatuhkan ego ku ini demi semua tu..cuba ku pujuk hati sendiri..sekurang2nya dia jujur mengaku kesalahn yg telah dilakukan..katanya"bukan tak nak mengaku awal2,tp die takut aku sedih..sakit hati" pd aku xde bezanya tahu awal dan kemudian..hati tetap sakit!

apa pun...jodoh kami masih pjg...sayang kami kembali bertaut..Alhamdulillah!berkat doa org tua dan adik beradik...juga kwn2...terima kasih semua!aku, dia dan ank2 tetap bersatu..moga kekal kehujung nyawa,dunia akhirat...aminn!!

3 comments:

~ PIJA ~ said...

alhamdulillah..sebagai kawan. aku tumpang gembira...:)

Ila Zakaria said...

adat rumahtangga...ada pasang surutnya...aku berbahagia kalo ko gembira zai...syukur alhamdulillah...

zaikodek said...

tq frends..kowang gak yg rajin dgr keluh kesah aku..rintihan segala..sian korang kene pk n tadah tinge..(padahal baca je pun)hehehe
kowang gak yg bg nasihat2 positip kat aku..tqvm much n much...mmmuahhh

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Template by:
Free Blog Templates