hot kpm

iklan lagi

Pages

Powered By Blogger

Tuesday, January 4, 2011

Penyakit pembunuh utama wanita(PART 2)

Pengesanan awal boleh menyelamatkan nyawa!

Apa yang perlu anda ketahui…

1.

Lakukanlah pemeriksaan sendiri payudara (PSP) setiap bulan mulai usia 18 tahun.
2.

Pemeriksaan payudara tahunan oleh doktor anda selepas usia 40 tahun. (Untuk wanita berusia antara 20 ke 39 tahun, ini dilakukan setiap tiga tahun.)
3.

Pemeriksaan mamografi sekurang-kurangnya dua tahun sekali bagi wanita berusia 50-69 tahun. Walaubagaimanapun, wanita berusia antara 40-49 tahun harus juga melakukan pemeriksaan mamografi bila perlu.
4.

Tanya doktor anda bagaimana menentukan risiko anda terhadap kanser payudara.
5.

Jika anda mengsyaki ada kelainan pada payudara anda, segeralah berjumpa doktor.

Anda harus bertanggung jawab ke atas kesihatan payudara anda sendiri!

Pengesanan Awal Kanser Payudara: Kunci Meningkatnya Kadar Jangka Hayat

Mengapa kanser payudara perlu dikesan diperingkat awal?

Kanser payudara tidak boleh dicegah. Yang terbaik adalah pengesanan dan rawatan diperingkat awal Kadar jangka hayat 5 tahun didapati berbeza sekiranya kanser dikesan pada peringkat awal. Contohnya, jika kanser itu dikesan pada tahap satu (stage 1) peluang mempertingkatkan kadar jangka hayat ialah 90% dan akan menurun ke hanya 10% sekiranya kanser itu dikesan selepas ia merebak kepada organ-organ lain. Jadi, pengesahan awal kanser boleh menyelamatkan nyawa.

Pengesahan awal juga bermakna pembedahan yang mencacatkan dan yang menyebabkan kehilangan payudara tidak perlu dilakukan. Rawatan kemoterapi mungkin tidak perlu dilakukan. Rawatan tradisional atau rawatan asli tidak terbukti berkesan dan hanya melengahkan masa, tetapi mungkin boleh dipraktis sekiranya digunakan secara berhati-hati bersama rawatan secara barat. Anda perlu memberitahu doktor anda dan juga perawat tradisional supaya kedua dua rawatan tersebut tidak bercanggah.

Angka berikut menggambarkan saiz ketumbuhan yang didapati secara rambang, semasa pemeriksaan sendiri payudara rambang, semasa pemeriksaan sendiri payudara yang teratur, semasa pemeriksaan mamografi secara rambang dan semasa pemeriksaan mamografi secara teratur.

Saiz Ketumbuhan ketika dijumpai:

3.6cm - dijumpai secara tidak sengaja, dijumpai secara pemeriksaan sendiri payudara secara rambang

2.0cm - dijumpai secara pemeriksaan sendiri payudara secara teratur

1.0cm - dijumpa secara pemeriksaan mamografi secara teratur

5.0 mm - dijumpai secara pemeriksaan mamografi pada payudara yang mempunyai kandungan lemak yang tinggi

Di antara tahun 1999 sehingga tahun 2000, menurut satu kajian yang dilakukan oleh Pusat Perubatan Universiti Malaya (dulu dikenali sabagai Hospital Universiti) didapati saiz ketumbuhan yang dikesan oleh wanita itu sendiri ialah 4.2cm!! Wanita ini akan menunggu selama berapa bulan sebelum ia menjumpai doktor.

Di negara barat lebih daripada 80% wanita dikesan pada peringkat awal dan saiz ketumbuhan hanya 2cm. Satu kajian yang dilakukan di Amerika Syarikat menunjukkan bahawa sebanyak 30% kes-kes kanser dikesan lebih awal oleh kerana mamografi dijalankan secara teratur, di mana kanser tersebut lebih mudah dirawati dengan perbelanjaan yang lebih rendah.

Mengapa wanita di Malaysia dikesan pada peringkat yang lewat?

Sungguhpun kajian di UMMC (University Malaya Medical Centre) tidak menyeluruh, ia menimbulkan satu persoalan iaitu mengapa wanita di Malaysia, walaupun di bandar, dikesan pada peringkat yang lewat?

Para pengkaji meramalkan bahawa penyebab utama ialah kerana ketakutan dan kerana tidak mengambil endah. Hanya 2% sahaja melakukan pemeriksaan sendiri payudara dan hanya segelintir melakukan pemeriksaan mammogram. Kita semua tahu bahawa mamogram boleh mengesan lesi yang belum boley dirasai sendiri.

Apabila wanita itu mengesan satu ketumbuhan, ia terlalu takut untuk berjumpa doktor. Mungkin ia tidak mengetahui bahawa 9 daripada 10 ketumbuhan bukan kanser. Lagipun textur payudara wanita berkemungkinan berketulan tetapi sebenarnya tidak ada ketumbuhan. Ini boleh dibezakan melalui pemeriksaan klinikal oleh seorang doktor yang berpengalaman.

Sekiranya ada keraguan, wanita itu dirujuk kepada pakar radiologi di mana pemeriksaan mamogram atau ultrasound atau kedua-duanya dilakukan menurut umur wanita tersebut. Ada juga wanita yang menyimpan surat temujanji mamografi berbulan bulan kerana terlalu takut berjumpa doktor.

Ramai wanita juga percaya bahawa rawatan tradisional, biarpun secara ubat-ubat herba atau secara batin berkesan. Begitu juga rawatan secara pemakanan. Semua jenis rawatan ini tidak terbukti berkesan.

Ramai juga wanita takut rawatan pembedahan, kerana takut kehilangan payudara. Ini lebih lagi kepada wanita yang kurang kepercayaan diri. Wanita juga takut kehilangan suami atau pasangan akibat kehilangan payudara. Malangnya wanita tidak sedari bahawa kehilangan payudara mungkin tidak berlaku sekira kanser payudara mereka dikesan diperingkat awal.
Pesanan penting

JANGAN RASA CEMAS! Jumpai doktor jika mendapati masalah pada payudara. Pesanan ini juga untuk lelaki. Jangan ingat kanser tidak boleh terjadi kepada mereka!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Template by:
Free Blog Templates